onsdag 18. september 2013

Saga fantasi

Har lenge hatt lyst til å ha en slags vikingedrakt. Litt sånn bunad med inspirasjon fra vikingetiden. Jeg fikk for mange år siden tak på noen røde tykke gardiner. Så når jeg nå hadde symaskin, satte jeg i gang å tok opp sømmene. Det var tre lange lengder. Så jeg trengte bare en for å lage en selekjole. Jeg vet at stoffet er helt feil, sånn rent historisk. Så jeg kommer nok aldri inn i et vikingelag med det utstyret. Selv om jeg skal få kjøpt meg brikkevevd bånd for å pynte opp. Det stemmer nok heller ikke med historiske funn. Nå skjønner jeg meg ikke helt på den historie korrektheten som oppvises i slike sammenhenger. De var vel kreative da også. Og stoffet som de vever, koster jo temmelig mye. Jeg kjøpte en bit i "gammelrosa" farge. Men der har jeg ikke nok igjen for å lage en selekjole. For endel av stoffet ble brukt til å lage veske til sjamantromma mi.
Får vel finne fram den også, for å få sydde den ferdig.
Vel, tilbake til selekjolen. Et stykke foran og ett bak, og triangel i sidene. Ikke sånn veldig sid, sak. Og heller ikke så lang.

Skulle ha hatt brosjer for å feste selene med dem. Men å finne to slike, koster temmelig mye. Jeg har "lagt av" en brosje hos ei venninne som selger bøker og samleobjekter. En lekker vikinge inspirert sak. Men jeg tror jeg bruker den til en kappe eller sjal.
Nederst på selekjolen skal jeg sy på et vanlig pyntebånd. Men øverst har jeg lyst til å ha en skikkelig brikkevevd sak. Det ble en tung kjole.... Og det neste, blir å få tak på stoff og lage en lang serk med armer.

Ingen kommentarer: